• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Konsekvenserna av spelande och skulder

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
881
Poäng
717
Diskuterat lite med damen min att låta henne avlösa 45% av mina skulder och istället för nuvarande hennes sparkonto ge henne avkastning från min sida och kunna amortera snabbare. Får se hur vi gör.. lockande men jag ser också nackdelar i att vara ekonomiskt knuten till min partner även om hon alltid säger ”våra pengar” och aldrig ”hennes pengar” men detta håller jag inte med om såklart oavsett vad hon säger. Hon är på tok för godhjärtad även om jag såklart älskar henne för detta.

45% av mina skulder kostar 68% av den totala månadskostnaden där stor del är ränta.

Annat alternativ är att hon avlöser mina synliga krediter på 55K vilket förmodligen skulle göra underverk för mitt kreditbetyg på 11.3% med maxade krediter.

Kommer ha 4 gamla förfrågningar kvar i Juli, överväger att göra detta alternativ och försöka söka igen.. Problemet är att jag fortfarande med nollade krediter skulle ha belåningsgrad på x2.1 fast x1.9 synligt vilket ändå är högt.

Dela gärna med er om era tankar om ni har några. :face3hearts:
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 899
Mottagna reaktioner
1 886
Poäng
1 277
Diskuterat lite med damen min att låta henne avlösa 45% av mina skulder och istället för nuvarande hennes sparkonto ge henne avkastning från min sida och kunna amortera snabbare. Får se hur vi gör.. lockande men jag ser också nackdelar i att vara ekonomiskt knuten till min partner även om hon alltid säger ”våra pengar” och aldrig ”hennes pengar” men detta håller jag inte med om såklart oavsett vad hon säger. Hon är på tok för godhjärtad även om jag såklart älskar henne för detta.

45% av mina skulder kostar 68% av den totala månadskostnaden där stor del är ränta.

Annat alternativ är att hon avlöser mina synliga krediter på 55K vilket förmodligen skulle göra underverk för mitt kreditbetyg på 11.3% med maxade krediter.

Kommer ha 4 gamla förfrågningar kvar i Juli, överväger att göra detta alternativ och försöka söka igen.. Problemet är att jag fortfarande med nollade krediter skulle ha belåningsgrad på x2.1 fast x1.9 synligt vilket ändå är högt.

Dela gärna med er om era tankar om ni har några. :face3hearts:
Låte henne avlösa dina skulder?? Du menar att hon ska betala dem? Avkastning? Hurdå?

Låter ju som en usel deal för henne.
 

Rune87

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
41
Mottagna reaktioner
22
Poäng
91
Diskuterat lite med damen min att låta henne avlösa 45% av mina skulder och istället för nuvarande hennes sparkonto ge henne avkastning från min sida och kunna amortera snabbare. Får se hur vi gör.. lockande men jag ser också nackdelar i att vara ekonomiskt knuten till min partner även om hon alltid säger ”våra pengar” och aldrig ”hennes pengar” men detta håller jag inte med om såklart oavsett vad hon säger. Hon är på tok för godhjärtad även om jag såklart älskar henne för detta.

45% av mina skulder kostar 68% av den totala månadskostnaden där stor del är ränta.

Annat alternativ är att hon avlöser mina synliga krediter på 55K vilket förmodligen skulle göra underverk för mitt kreditbetyg på 11.3% med maxade krediter.

Kommer ha 4 gamla förfrågningar kvar i Juli, överväger att göra detta alternativ och försöka söka igen.. Problemet är att jag fortfarande med nollade krediter skulle ha belåningsgrad på x2.1 fast x1.9 synligt vilket ändå är högt.

Dela gärna med er om era tankar om ni har några. :face3hearts:
Det där kan komma att bita tillbaka en i baken, så som jag ser det. Min fru idag har 0 skuld, hon har velat hjälpa mig och har så gjort med lite kapital. Men jag skulle aldrig blanda in henne i min ekonomiska röra. Jag vill att hon förblir "fri" från mitt ekonomiska elände. Att on altid har ett val. Det är viktigt tycker jag.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
881
Poäng
717
@Rune87
@KassaKon

Kanske använde lite fel ord. Min fästmö har inga skulder men har mer pengar på sparkonto än vad jag har i skulder. Det är hon själv som har kommit med detta förslag men det är jag själv som ifrågasätter om detta faktiskt skulle vara en bra idé relationsmässigt som jag menar och därför jag öppnar denna fråga med er.

Angående avkastningen menar hon alltså att eftersom hon i stunden tjänar pengar på att ha alla hennes pengar investerade/på sparkonto skulle jag isåfall betala tillbaka till henne totalt minst så mycket som hon annars skulle ha tjänat på ränta-på-ränta intjäningen som sparkontot annars hade givit. (Utöver att betala tillbaka summan på lånet i sig).

Jag håller med dig @Rune87 Det är givetvis lockande och ett väldigt generöst erbjudande men jag ser flera nackdelar i det även om jag förstår hennes tanke om att ”varför kasta ränta i onödan”. Förutom att assistera med ett sms-lån tidigare på 9K har jag inte accepterat mer ekonomisk hjälp av henne tidigare då jag inte heller velat dra in henne i min självorsakade värld.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp